Vraag het de persoon in de spiegel…

MSweb13 / February 13, 2012 / Uncategorized

Hoe getalenteerd en succesvol u ook bent, u zal fouten maken. U zult slechte gewoonten ontwikkelen. De wereld zal subtiel veranderen, voor u wellicht zelfs ongemerkt, en gedragingen die eens werkte zullen niet meer doeltreffend zijn.

Bijna alle succesvolle zakelijke leiders gaan door tijden waarin ze zich verward, ontmoedigd of onzeker voelen. Zij kunnen het gevoel hebben op de verkeerde plaats te zijn, de verkeerde functie te hebben, en vinden het moeilijk te geloven dat anderen zich in soortgelijke rollen hetzelfde kunnen voelen, zegt Robert Kaplan, voormalig vice-voorzitter van Goldman Sachs, die professor in management aan de Harvard Business School is.

Dit erkennen en strategieën ontwikkelen om dit te overwinnen kunnen de prestaties aanzienlijk verbeteren. “Een belangrijk verschil tussen degenen die hun potentieel bereiken en degenen die dat niet doen, is hoe zij omgaan met deze perioden van verwarring en onzekerheid,” schrijft hij in zijn boek, ‘What to ask the Person in the Mirror’. “De truc ligt niet in het vermijden van deze moeilijke periodes; het ligt in het weten hoe je een stap terug neemt, een diagnose maakt, hergroepeert en weer vooruit gaat.”

Zo eenvoudig als dit ook klinkt, mensen zijn vaak geschokt over hun eigen antwoorden op fundamentele vragen over management en leiderschap.

Zijn boek geeft advies over hoe je kunt leren jezelf kritische vragen te stellen en anderen kunt stimuleren opbouwende kritiek te leveren. Leiders die een sterk team om hen heen creeeren zullen ook meer kunnen delegeren — hun werklast verminderen — en zullen toegang hebben tot een meer effectieve klankbord dan degenen die vastbesloten zijn om het alleen te blijven doen.

Veerkrachtige mensen aanvaarden snel wat er is gebeurd, dat ze zijn waar ze zijn. Ze laten emoties los en herkauwen niet.

http://hbr.org/2007/01/what-to-ask-the-person-in-the-mirror/ar/1

0 Reacties op "Vraag het de persoon in de spiegel…"

Plaats een reactie

Add comment form